Vi mennesker har gjennom alle tider vært sultne på opplevelser

I gamle dager var havna vårt vindu ut mot verden. Her yret det av liv, og i havna fikk mange sitt første møte med nye kulturer og opplevelser

Vi hentet etterhvert kunnskap nok til å bygge båter som kunne krysse de store verdenshavene. Havnene langs norskekysten ble kulturelle smeltedigler der historier ble fortalt, og nye ideer ble utviklet

Havna ble også en påminnelse om at alle mennesker tilhører den samme store verden

VI ØNSKER GJENNOM DOCKLANDS

  • Ta opp denne arven og gjøre havna til et sted hvor folk møtes og vi får oppleve underholdende og store kulturopplevelser
  • Gjøre klimadebatten mer tilgjengelig og engasjerende, hvor de globale spørsmål og hverdagslige handlinger diskuteres på en folkelig måte
NORGE

DET UTFORDRENDE LANDET

  • Høye fjell, barskt klima og store avstander
  • Lang kystlinje og spredt bosetting gir utfordringer i all logistikk
  • Frakt av store kulturoppsetninger rundt i Norge er tungvint, tidskrevende og dyrt

DENNE UTFORDRINGEN VIL VI GJØRE NOE MED

 

VI BYGGER

HELE NORGES KULTURSKIP

 I samarbeid med Ulstein Design & Solutions har vi tegnet en “Kulturbox” på cargo dekk til en PX 121

Vi ønsker konvertere skipet, så langt som mulig mot null-utslipp

GENERAL ARRANGEMENT (GA) PX 121 MED “BOX”

 

HOVEDSAL

Hovedsalen vil ha 750 sitteplasser 

Hovedsalen blir en fullverdig teater -og konsertsal med orkestergrav og en av Norges største LED skjermer. Ved å bygge teleskoptribune vil hovedsalen også egne seg for store konserter med ståplasser og mulighet for eventer, messer m.m.

UTESCENE

HOVEDSAL – tosidig bruk

Vi har en stor sal inne i Docklands, men vi kan også snu scenen 180 grader og åpne opp lukene akter i skipet

Da får vi en stor utescene og kan bakke skipet inn og bruke havneområdet som publikumsareal

Docklands utescene vil passe bra for mange av Festivalene vi har langs kysten av Norge om sommeren

EKSEMPEL

“VG-Lista Topp 20” når de skal spille på Rådhusplassen:

  1. Vi bakker inn skipet inn til Rådhuskaia
  2. Vi åpner opp lukene og produserer konsert…
  3. Når showet er ferdig lukker vi igjen lukene og seiler til neste havn

… Eller … Vi seiler inn i Geirangerfjorden og bakke inn der vi ønsker… og folk kan sitte på fjellet eller i åsen å høre konsert med Bruce Springsteen i spektakulære omgivelser…

 

TV PRODUKSJON

 

Vi skal ha en sommerscene på toppen av dekk for konserter og TV produksjon

Vi ønsker å være location for ulike produksjonsselskaper som ser potensialet i å benytte Docklands til nye tv-konsepter og etablerte tv-produksjoner (”Lindmo i Docklands”, ”Norge Rundt i Docklands”, ”MPG delfinaler i Docklands” osv. Vi vil også̊ selv utvikle tv-konsepter. Eks: ”Sommer i Docklands”

 

DOCK FOOD

Vi skal vise fram hva kystnorge har å by på av mat. Vi vil samarbeide med lokale produsenter og forhandlere for å sikre matopplevelser som gir tilbake til lokalsamfunnet. Docklands skal servere “Street/Dock Food” med signatur fra kjente kjøkken-kunstnere. På sommeren serveres det også enkel mat oppe på skipsdekk

 

DOCKLANDS SKAL HA TRE FOKUSOMRÅDER

1. KULTUR

Vi skal frakte kultur som ellers aldri ville nådd ut i Norge – utenfor de største byene. For å lykkes med dette har vi med oss de ledende kulturinstitusjoner og produksjonsselskaper i Norge

 

De ledende kulturinstitusjoner og produksjonsselskaper i Norge ønsker å ta Docklands i bruk

 

2. MILJØTEKNOLOGI

De siste årene har vi samarbeidet tett med Ulstein Design & Solutions AS

Høsten 2019 fikk vi støtte fra Innovasjon Norge for at Ulstein skulle forske på miljøteknologi mot nullutslipp. Ulstein har også tegnet/spec på to nye «Docklands skip» (se tegninger)

 

Men vi har nå kommet frem til at det blir mye rimeligere og mere riktig å bygge «kulturbox» på et allerede eksisterende skip

Mye av miljøteknologien fra Ulstein sin forskning skal vi konvertere til det allerede eksisterende forsyningsskipet

 Målet er at Docklands skal seile 100% nullutslipp

Vi er stolte av det tette samarbeid vi har startet med noen av de beste aktører som arbeider med å løse verdens klimautfordringer og omstilling til lavutslippssamfunnet

Vi har møtt stor interesse for Docklands: “Kulturskip mot null-utslipp” bl.a på Stortinget, ENOVA, Forskningsrådet, Bellona og Innovasjon Norge

 

3. VELDEDIGHET

Helt fra starten har Pål Tvedt (Gründer av Docklands) hatt i tankene at Docklands på en eller annen måte skal være med “å inspirere oss til å gjøre en forskjell for mennesker som trenger hjelp»

Docklands skal og må være kommersiell og økonomisk innbringende, men vi mener det går å kombinere dette med å ha en “større purpose”. Vi ønsker å ha som mål å fremme sosiale og miljømessige verdier på lik linje som økonomiske for å oppnå langsiktig suksess

Vi har hatt en rekke møter med ledelsen i Mercy Ships og det har endt med et spennende samarbeid

Mercy Ships vil få en spesiell plass i Docklands gjennom tydelig profilering og mulighet for enkelte veldedighetskonserter m.m. + prosenter av overskudd i Docklands

Mercy Ships sees på som Docklands primære partner innen kategorien hjelpeorganisasjoner og frivillige organisasjoner